Retro RPG z Ruska

A máme tu další retro hru, opět z roku 2000. A jednu dobovou recenzi:

Hned v uvodu by se sluselo ctenare seznamit s tim, ze ac se Konug tvari jako dalsi z ceskych her, z nasich luhu a haju nepochazi. Na svuj stit si ji (hru) pripsal mne neznamy rusky tym, jenz se tak pokusil konkurovat mistrum v oboru. Konug s hracem komunikuje v cestine, nejen ze vsechny texty jsou prelozene, dokonce i dabing doznal pocesteni.

Prekvapive dlouha uvodni renderovana animace nas uvadi do pribehu, jenz bych s klidnym svedomim oznacil jako „heroic fantasy“. Vse se toci kolem jednoho bajneho amuletu, draka, ktery ho strazi, a artefaktu zanechanych na zemi starymi bohy. Netradicne dlouhe intro (rozumej: od nas na vychod), jak jsem jiz naznacil, plne krasne grafiky, pruletu, slehajicich plamenu, bitev, vypada temer dokonale. Temer. Valna vetsina by mohla konkurovat leckterym zahranicnim (zapadnim) projektum, presto tomu neco chybelo. Animovat postavu ve 3D patri k tem nejtezsim kouskum, i to pani animatori preklenuli, jenom ty nestastne souboje vypadaji neuveritelne kycovite. Co kycovite, spis divne a neprirozene.

Mozna se ptate, proc se tady takhle sahodlouze rozepisuji nad jedinou skolackou chybou v intru, kdyz to ostatni vypada skvele. Ptate se spravne, lec svuj duvod k tomu mam. Stejne jako v uvodni renderovane animaci se objevuje tato neprijemnost — i behem cele hry nachazite takove drobnustky, jez vam nesednou. Vzdycky narazite na neco, co Konug srazi z hornich pozic o stupinek nize, pocinaje zminovanym faux pas v uvodu a samotnym systemem souboju konce.

Vezmeme si napriklad graficke zpracovani, z obrazku vypada pekne, ze? Ono take pekne je, trosicku pripomina napriklad Baldurs Gate. Vasi sverenci si to krasne cupitaji po krajince, potvory na vas utoci, vy je likvidujete. Nebo ony likviduji vas, to uz zalezi ciste na vasich zkusenostech, ale predevsim na tride zbroje a zbranich. K tomu nemam, az na par drobnosti, valnych vyhrad, nekdo si dal zcela urcite zalezet.

Autori se rozhodli hru obohatit i o jakysi strategicky element, jenz se tyka ovladani osad. Z ovladnuti osady plynou jiste vyhody, krome levnejsich zbrani a vecicek i penize. Osadu si ziskate bud nasilim, nebo splnenim nejakeho duleziteho ukolu. Fajn napad.

Tim uz se konecne dostavame k tomu nejdulezitejsimu na cele hre, k soubojum. Alfa a omega, zacatek a konec, i tak by se dal charakterizovat onen element, na kterem stoji ci pada kazde RPG. V pripade Konugu vam musim bohuzel oznamit, ze spise pada. Soubojovy system v realnem case toho povetsinou nenabizi mnoho originalniho (povetsinou, abych nedostaval rozhorcene maily), u Konugu to plati do puntiku. Hrozna nuda. Zkratka, prochazite se po mape, narazite na utocniky, vytahnete zbran a cekate, kdo zvitezi. Vasi partaci v druzine (az 9) si pocinaji stejne tak, vytasi zbran a zacina ohromna, obcas docela chaoticka rez. Vam nezbyva nic jineho nez koukat, komu klesa energie rychleji, a podle toho pouzivat lahvicky s hojivym lektvarem. A jelikoz obcas dostavate docela do tela, cimz byste ani nestacili aplikovat lecive lahvicky, existuje tu moznost zrychlovat si a zpomalovat hru. U zacatecnich, lehce trapnych souperu, treba mravencu, staci nastavit rychlost na maximum, u tech obtiznejsich naopak stahnout na minimum. Jasne, logicke, nicmene pekne nudne, a to je skoda.

V kazdem RPG boj od boje a ukol od ukolu jednotlive postavy postupuji na vyssi uroven, coz jim nejen zvysi zakladni atributy, ale umozni pouzivat i lepsi zbrane. Klasika. Konug disponuje pomerne velkym poctem ruznych magickych i nemagickych zbrani, specialnich prstenu, naramku... coz by vam bohate melo stacit k tomu, abyste notnou davku casu stravili nad vsemoznym kombinovanim a promyslenim nejlepsich seskupeni.

Hudebni zpracovani se docela povedlo, zvuku se ve hre prilis nenabazite. Nevim, zda se to stava na vsech konfiguracich, nicmene sam jsem musel hudbu vypnout, jelikoz vyrazne prehlusovala vsechny ostatni zvuky. Ted me tak napada, ze mozna stacilo stahnout CD hudbu softwarove ve Windows. Zaverem bych tedy rekl, ze Konug bezesporu patri do rodiny tech lepsich RPG, navic diky kompletnimu prekladu do cestiny by mohl oslovit sirsi publikum.